۰

برای دریافت اینترنت فیبر نوری چگونه درخواست بدهیم؟

بازدید 112

اگر قصد دریافت اینترنت فیبر نوری را دارید این مطلب را بخوانید تا با نحوه درخواست و هزینه لازم برای دریافت آن آشنا شوید.اینترنت مبتنی بر فناوری فیبر نوری از جدیدترین تکنولوژی‌های ارائه‌شده برای اینترنت است که سرعت بالا و ظرفیت انتقال قابل توجهی دارد. به واسطه این ویژگی‌ها ممکن است بسیاری از کاربران برای داشتن اینترنت با کیفیت بالاتر مایل به دریافت این فناوری روز دنیا باشند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، در این مطلب با زومیت همراه باشید. به شما آموزش خواهیم داد که چطور می‌توانید اینترنت فیبر نوری دریافت کنید و برای داشتن این سرویس چقدر باید هزینه کنید.

نحوه درخواست فیبر نوری

با توجه به این که فیبر نوری هنوز در سراسر کشور فراگیر نشده و شهر به شهر و منطقه به منطقه در حال راه‌اندازی است، در هر نقطه‌ای از کشور امکان دریافت آن وجود ندارد. قبل از این که برای دریافت فیبر نوری برای محل کار یا محل زندگی خود درخواست دهید باید مطمئن شوید که منطقه مورد نظر شما تحت پوشش فیبر نوری قرار دارد. در این مطلب نحوه استعلام مناطق تحت پوشش فیبر نوری را هم توضیح خواهیم داد.

اگر مطلع شدید که منطقه مورد نظر شما تحت پوشش فیبر نوری قرار دارد، برای ثبت درخواست آن سه راه دارید. راه اول، مراجعه حضوری و ثبت درخواست برای دریافت اینترنت مبتنی‌بر فیبر نوری است. برای این کار لازم است به نزدیک‌ترین دفتر امور مشترکین در منطقه مورد نظرتان مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

راه دوم، ثبت درخواست برای دریافت اینترنت فیبر نوری به صورت تلفنی است. برای این کار باید با شماره ۲۰۲۰ تماس بگیرید. پس از برقراری تماس طبق دستور اپراتور پیش بروید. برای درخواست سرویس اینترنت لازم است ابتدا عدد ۱ را شماره‌گیری کنید و در ادامه درخواست خود را همراه با شماره موبایل‌تان اعلام کنید. پس از اعلام درخواست، کارشناسان شرکت مخابرات درخواست شما را بررسی می‌کنند و با شما تماس می‌گیرند تا در صورت وجود امکانات فنی، تحت پوشش فیبر نوری قرار بگیرید.

راه سوم، این است که به روش آنلاین و از طریق وب‌سایتی که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت برای این کار در نظر گرفته‌اند، نسبت‌به ثبت درخواست اینترنت فیبر نوری اقدام کنید. شرکت‌های مختلفی سرویس اینترنت ftth یا فیبر نوری را به متقاضیان ارائه می‌دهند. مخابرات، شاتل، آسیاتک، مبین‌نت، صبانت و پپشگامان شرکت‌هایی هستند که اینترنت فیبر نوری عرضه می‌کنند. بنابراین، در صورتی که مایل به دریافت این سرویس هستید می‌توانید به وب‌سایت این شرکت‌ها مراجعه کنید.

به جز وب‌سایت هر یک از این شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، یک راه دیگر، مراجعه به سایت طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها است. برای دسترسی به این سایت باید به نشانی www.iranfttx.ir مراجعه کنید.

پس از ورود به سامانه روی بخش «وضعیت پوشش» کلیک کنید تا صفحه جدیدی به شما نمایش داده شود. در این صفحه نقشه پوشش‌دهی فیبر نوری نشان داده می‌شود. شما با انتخاب نشانی شهر و منطقه و آدرس مورد نظرتان می‌توانید مشاهده کنید که آیا محدوده مورد نظر شما تحت پوشش فیبر نوری قرار دارد یا نه. همچنین، می‌توانید متوجه شوید که در منطقه مورد نظر کدام اپراتورها فعال هستند.

در صورتی که در منطقه مورد نظر شما یک اپراتور فیبر نوری ارائه نکرده باشد می‌توانید با کلیک روی لوگوی آن اپراتور درخواست خدمت را ثبت کنید. چنانچه اپراتوری پوشش فیبر نوری در منطقه انتخابی شما ایجاد کرده باشد، می‌توانید با کلیک روی آن اپراتور برای دریافت سرویس اقدام کنید.

برای این که بتوانید درخواستتان را ثبت کنید کافی است شماره تلفن همراه خود را به همراه کد امنیتی نمایش داده شده وارد کنید و روی گزینه «ارسال درخواست خدمت» کلیک کنید. با ارسال درخواست، پیامکی به شماره موبایل شما ارسال می‌شود که نشان می‌دهد درخواست شما ثبت شده است.پس از ثبت درخواست، کارشناسان اپراتور مورد نظر به درخواست شما رسیدگی خواهند کرد و با برقراری تماس مراحل بعد برای دریافت اینترنت فیبر نوری را انجام خواهند داد.اگر از زمان ثبت درخواست سرویس در سامانه ۳۰ روز بگذرد و به درخواست شما رسیدگی نشود، می‌توانید با شماره ۱۹۵ تماس بگیرید و شکایتی مبنی بر عدم رسیدگی به درخواستتان را ثبت کنید.

لازم به ذکر است که در سامانه طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌ و کارها سرویس اینترنت فیبر نوری شرکت مخابرات ایران نمایش داده نمی‌شود و اگر قصد دارید از این شرکت سرویس بگیرید باید به سایت شرکت مخابرات ایران مراجعه کرده و با انتخاب گزینه «سرویس اینترنت FTTH» درخواست خود را ثبت کنید.

هزینه نصب فیبر نوری

اطلاعات متفاوتی در مورد هزینه نصب فیبر نوری وجود دارد. برای این که هزینه و ارقام مطمئن‌تری از مبلغی که مشترکان برای نصب فیبر نوری باید بپردازند، داشته باشیم به اطلاعاتی که محمدرضا بیدخام‌، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران، ارائه کرده استناد می‌کنیم.

به گفته او، «هزینه اولیه که شامل فیبرکشی می‌شود، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای مشترک است؛ همچنین تهیه مودم هم مطرح هست که با توجه به نوع برند و منطقه‌ی مربوطه بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون ۲۰۰ هزار تومان متغیر است.»

لازم‌به‌ذکر است که هزینه‌های ذکرشده صرفاً مربوط‌به راه‌اندازی و نصب اولیه اینترنت فیبر نوری و تجهیزات آن است و مشترکان برای تهیه بسته‌های اینترنتی و حجم اینترنت مورد نیازشان مانند هر سرویس اینترنت دیگری باید بسته‌های ترافیکی خریداری کنند.

مدارک لازم برای درخواست فیبر نوری

برای این که بخواهید درخواست دریافت اینترنت فیبر نوری را ثبت کنید نیازی به ارائه مدرک خاصی ندارید. همان‌طور که اشاره کردیم در روش آنلاین شما فقط نیازمند وارد کردن آدرس برای اطلاع از وضعیت پوشش فیبر نوری در منطقه خود هستید و به‌جز آن، کافی است شماره موبایلتان را در سامانه وارد کنید تا درخواستتان ثبت شود.

پس از ثبت درخواست و بررسی آن از سوی شرکت ارائه‌دهنده اینترنت، کارشناسان با شما تماس خواهند گرفت تا به شما اطلاع دهند که درخواستتان رد شده یا قابل تأیید است و انجام می‌شود. در صورتی که درخواست شما تأیید شده باشد و امکان ارائه سرویس فیبر نوری به شما وجود داشته باشد، لازم است یک فرم را تکمیل کنید.

این فرم متشکل است از اطلاعات هویتی متقاضی، به همراه اطلاعات لازم درباره محلی که قصد دارید برای آن سرویس اینترنت فیبر نوری دریافت کنید. پس از تکمیل این فرم هزینه‌های لازم محاسبه شده و باید آن را پرداخت کنید تا درخواست شما وارد مرحله اجرا، نصب و راه‌اندازی شود.

هزینه کابل‌کشی فیبر نوری

برای استفاده از اینترنت مبتنی‌بر فیبر نوری باید زیرساخت و بستر لازم برای این سرویس ایجاد شود. این بسترسازی چند مرحله مختلف دارد. اولین مرحله برای بسترسازی، نصب یک باکس ATA یا FAT در پارکینگ ساختمانی است که می‌خواهید در آن از سرویس فیبر نوری استفاده کنید.

پس از این که بسترسازی انجام و این باکس نصب شد، باید کابل‌کشی انجام شود. کابل فیبر نوری باید از پارکنیگ تا داخل واحد یا واحدهایی که قصد استفاده از این سرویس را دارند، کشیده شود. در بعضی منابع هزینه ۱۰ متر کابل کشی فیبر نوری حدود ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده است. متناسب با این که چه میزان کابل برای کابل‌کشی لازم باشد، هزینه کابل متفاوت خواهد بود. بنابراین، برای برآورد هزینه کابل‌کشی باید متراژ مورد نیاز را بدانید و برآورد هزینه کنید.

مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران نیز رقم‌های دیگری را برای فیبرکشی ذکر کرده که نزدیک به همین ارقام اعلام شده است: «هزینه اولیه که شامل فیبرکشی می شود، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای مشترک است.»

استعلام فیبر نوری خط تلفن چگونه است؟

برای این که مطلع شوید خط تلفن شما خدمات اینترنت فیبر نوری دارد یا نه و همچنین، برای این که بفهمید امکان ارائه خدمات فیبر نوری به خط تلفن شما تعلق می‌گیرد یا نه یک راه ساده این است که با شماره ۲۰۲۰ تماس بگیرید.

پس از برقراری تماس گزینه مکالمه با کارشناسان را انتخاب کنید تا به یکی از کارشناس‌ها وصل شوید. در ادامه شماره ثابت محل مورد نظرتان را به کارشناس بدهید تا ظرف چند دقیقه وضعیت فیبر نوری خط تلفن مورد نظر شما را استعلام گرفته و نتیجه را به شما اعلام کند.

در سایت شرکت مخابرات ایران هم این امکان فراهم شده است که با ورود به بخش «اینترنت فیبر نوری» شماره خط تلفن و آدرس محل مورد نظر خود را وارد کنید و وضعیت فیبر نوری روی شماره تلفن مورد نظرتان را استعلام بگیرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.