۰

رییس‌جمهور بعدی آمریکارا شبکه‌های اجتماعی انتخاب می‌کنند

بازدید 1062

795895_802
به گفته «مرکز سیاست‌های پاسخگو» در انتخابات سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از شش میلیارد دلار آگهی تبلیغاتی در رسانه‌های مختلف به انتشار رسید که بخش اعظم آن به پلتفرم‌های دیجیتال و به‌طور خاص شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شد. این اتفاق، رکوردی تازه برجا گذاشت و آخرین بررسی انجام‌شده نشان داد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا پرهزینه‌ترین دوره انتخاباتی در تاریخ این کشور بود و در آن نسبت به دوره قبل ۷۰۰ میلیون دلار بیشتر هزینه شد. نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا از هم‌اکنون آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و کمپین‌های تبلیغاتی خود را تشکیل داده‌اند. کارشناسان با توجه به سیاست‌های این مراکز پیش‌بینی می‌کنند انتخابات ۲۰۱۶ تلاقی کلان‌داده‌ها با شبکه‌های اجتماعی خواهد بود و از این دو فناوری به میزان زیاد استفاده خواهد شد. این فرایند به‌گونه‌ای دنبال می‌شود که به گفته بسیاری از افراد، در سال ۲۰۱۶ میلادی شبکه‌های اجتماعی رییس‌جمهور بعدی آمریکا را انتخاب می‌کنند.
شبکه‌های انتخاباتی
در سال ۲۰۰۸ میلادی شبکه‌های اجتماعی برای نخستین بار وارد فرایند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شدند و البته آن روزها این پلتفرم‌های رسانه‌ای نخستین گام‌های خود را برای حضور میان مردم برمی‌داشتند و سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر هنوز نتوانسته بودند به اندازه کافی روی تفکر و تصمیم‌گیری کاربران تاثیر بگذارند. هم‌اکنون هفت سال از آن زمان می‌گذرد و این بار شبکه‌های اجتماعی به بلوغ خود رسیده‌اند تا علاوه بر تبدیل شدن به یک ابزار کاربردی، اهداف هر یک از نامزدهای انتخاباتی را محقق کنند و به فعالیت عمومی آنها میان مردم مسیر دهند. آمریکایی‌ها این روزها خواستار تغییر هستند و با به‌اشتراک‌گذاشتن ایده‌ها و نظرات خود روی شبکه‌های اجتماعی، هر یک از نامزدها را نقد می‌کنند. این فضا همچنین موجب می‌شود مناظرات مختلف میان کاربران جهانی صورت گیرد و حاضران دنیای مجازی انتقادهای خود را پیرامون اهداف تبلیغاتی اعلام کنند و به همین دلیل اگر نامزدها از قدرت شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنند، این فضای رسانه‌ای می‌تواند مشکلات فراوانی برای آنها به همراه آورد.
سال ۲۰۱۲ میلادی نامزدهای انتخاباتی آمریکا تا اندازه‌ای به این قدرت نفوذ میان مردم آگاهی پیدا کردند و اطلاعات سیاسی در کنار کلان‌داده‌ها به مدیران کمپین‌های تبلیغاتی کمک کرد تا در جریان مسیر تفکر مردم قرار بگیرند و خود را به موفقیت نزدیک‌تر کنند. نامزدهای انتخاباتی سال ۲۰۱۲ برای تصمیم‌گیری صحیح، اطلاعات به‌دست‌آمده مربوط به اعضای شبکه‌های اجتماعی در هر یک از ایالت‌های آمریکا را به‌صورت مجزا مورد تحلیل قرار دادند و با کنار هم قرار گذاشتن این بخش‌ها، توانستند در حزب خود بهترین تصمیم را اتخاذ کنند و درست‌ترین گام را بردارند. اگرچه در سال ۲۰۰۸ شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک ابزار کاربردی مورد استفاده قرار گرفتند، اما در انتخابات سال ۲۰۱۲ اطلاعات و داده‌های این پلتفرم‌ها مهم‌ترین عامل در موفقیت نامزدهای انتخاباتی بود.
معادلات ریاضی و دستگاه‌های تحلیل داده مهم‌ترین ابزارهای انتخاباتی در سال ۲۰۱۲ میلادی بودند و نامزدها از این طریق موفق شدند هواداران خود را متقاعد کنند که به آنها رای دهند. این اتفاق به‌عنوان یک سیاست استراتژیک در سراسر آمریکا به‌کار گرفته شد و در نهایت باراک اوباما با بهترین استفاده از شبکه‌های اجتماعی توانست پیروزی خود را قطعی کند.
یکی از مثال‌های مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ کمپین تبلیغاتی اوباما‌ در شبکه‌های اجتماعی و تاکید آن بر کاهش نرخ بیکاری بود. در تبلیغات اوباما روی شبکه‌های اجتماعی گفته شد که او نرخ بیکاری در کشور آمریکا را به ۹/۷ درصد می‌رساند و این خبر میان آمریکایی‌های حاضر در شبکه‌های اجتماعی به‌قدری منتشر شد که بررسی نهایی نشان داد بسیاری از مردم این کشور به‌واسطه شنیدن خبر مذکور در شبکه‌های اجتماعی به اوباما رای داده‌اند.
اوباما نیز پس از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۲ که به پیروزی سیاه‌پوستان هم شهرت یافت، اعلام کرد به کمک کلان‌داده‌ها توانست موفقیت خود را تضمین کند و در بخش‌های مختلف این فرایند درست‌ترین گام‌ها را بردارد. موفقیت او به‌دنبال تحلیل رفتار رای‌دهندگان صورت گرفت و سرانجام محاسبات دقیق و هدفمند انجام شد تا به‌واسطه آن رفتارهای دیجیتالی هر یک از مردم آمریکا مشخص شود. با نتایج به‌دست‌آمده، کمپین‌های تبلیغاتی اوباما توانستند آینده را پیش‌بینی کنند و رفتارهای مردم برای رای دادن را تشخیص دهند و همین امر موجب شد اوباما در بخش‌های مختلف فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا برای دومین بار بتواند موفقیت خود را در مقابل کاندیدای دیگر به اثبات برساند.
پلتفرم‌های سیاسی
کلان‌داده‌ها به‌گونه‌ای تحلیل می‌شوند که نحوه حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی را مشخص می‌کنند، داده‌های موبایلی را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند و به کمک ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) نشان می‌دهند که هر بخش از این اطلاعات چگونه می‌تواند روی نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد و رفتار هواداران انتخاباتی را مدیریت کند. بازاریابی مبتنی بر داده یکی از روش‌های نوینی است که این روزها سیاستمداران هم به آن توجه خاص دارند و به کمک آن می‌توان نتیجه یک بازی تبلیغاتی را به‌درستی پیش‌بینی کرد. در این فرایند، فناوری‌های جدید، کاربردهای خود را نمایان می‌کنند و مانند یک مشاور سیاسی ارشد به نامزد انتخاباتی امکان می‌دهند بهترین تصمیم را اتخاذ کند. از جمله فناوری‌های اجتماعی که پیش‌بینی می‌شود در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی بیشترین کاربرد را داشته باشند، می‌توان به هشتگ‌های هدفمند، توییت‌های اطلاعاتی و اشتراک جملات تبلیغاتی میان مشترکان شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. این فناوری‌ها مانند بنرهای تبلیغاتی برای تمام اعضای شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند و روی دستگاه‌های موبایلی و رایانه‌های شخصی به صورت گسترده به‌نمایش در می‌آیند.
طی انتخابات دوره قبل کاربران آمریکایی در هر فضای آنلاینی که قرار می‌گرفتند تبلیغات مربوط به باراک اوباما و میت رامنی را مشاهده می‌کردند و این آگهی‌ها هم به‌صورت هدف‌گذاری شده مبتنی بر فناوری‌های جدید منتشر می‌شد. تبلیغات رامنی به‌صورت یک تصویر ناخواسته روی مرورگرهای اینترنتی نمایان می‌شد و کاربران سراغ هر سایتی که می‌رفتند، این تصاویر را می‌دیدند. این کار به کمک ابزارها و افزونه‌های مرورگرهای اینترنتی صورت می‌گرفت که آگهی‌ها را هدفمند منتشر می‌کردند و به نامزد انتخاباتی امکان می‌دادند با کنترل داده‌های موجود بتواند مبتنی بر رفتار هواداران خود تبلیغات را برای آنها منتشر کند. در بخش مقابل اوباما تاکید بیشتر بر شبکه‌های اجتماعی داشت و به جای سایت‌های اینترنتی، آگهی‌های خود را روی این پلتفرم‌ها به‌نمایش گذاشت. الگوریتم‌های مخصوص کلان‌داده‌ها از جمله سیستم RadiumOne این امکان را برای مراکز تبلیغاتی و مدیران سیاسی فراهم می‌کند تا بتوانند هدف‌گذاری دقیق‌تری برای کاربران آنلاین انجام دهند و مبتنی بر تعاملات اجتماعی آنها روی وب و فیس‌بوک، تبلیغات مورد علاقه خود را در اختیار بگیرند. این سیستم در جریان تحلیل و هدایت داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی بر عهده دارد و مبتنی بر موقعیت جغرافیایی کاربر موبایلی می‌تواند آگهی‌های تبلیغاتی را در اختیار او قرار دهد. نامزدهای انتخابات ریاست‌‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا الگوریتم مذکور را با نرم‌افزارهای CRM ترکیب کرده‌اند تا در سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، دستگاه‌های موبایلی و تمام سرویس‌های مربوط به فیس‌بوک و توییتر اهداف خود را عملی کنند.
از آنجایی که در هر ماه بیش از ۱۰ میلیارد خبر مربوط به برنامه‌ها و وقایع مختلف روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، کلان‌داده‌ها هر ثانیه این اطلاعات را بررسی می‌کنند و نشان می‌دهند کدام‌یک از کاربران، اطلاعات مربوط به وقایع مذکور را به‌اشتراک گذاشته‌اند یا لایک کرده‌اند. سیستم‌های مربوط به تحلیل کلان‌داده‌ها همچنین موقعیت جغرافیایی هر یک از اعضای شبکه‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا هر زمان که سفر می‌کنند، وضعیت آنها مشخص شود. با این اطلاعات، مدیران کمپین‌های تبلیغاتی هوشمند و مراکز تبلیغات برندهای تجاری توانسته‌اند به موفقیت‌های بزرگ دست یابند و این بار فناوری‌های به‌کار‌ گرفته‌شده از سوی آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
داده‌های اجتماعی به‌طور اساسی مشخص می‌کنند که مراکز انتشار آگهی‌های تبلیغاتی چگونه رفتار کنند و بازاریابی خود را در کدام بخش انجام دهند. این مراکز هم‌اکنون می‌توانند هر اتفاقی را روی دنیای آنلاین ردیابی کنند و برای هر یک از کاربران آنلاین آگهی‌های مجزا را به انتشار برسانند. این تغییر روند در فرایند انتشار آگهی‌های تبلیغاتی به احزاب سیاسی کمک کرده است تا بتوانند اهداف کمپین‌های خود را بهتر جلو ببرند و با پیش‌بینی دقیق از رفتار مردم، به‌صورت هوشمند تصمیم‌گیری کنند. ادغام داده‌های اجتماعی با تبلیغات سیاسی مهم‌ترین اتفاقی است که پیش‌بینی می‌شود نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بر مبنای آن به دست می‌آید.
مرکز NGP VAN به‌عنوان تامین‌کننده اصلی نرم‌افزارها و داده‌های حزب دموکرات آمریکا در توضیحات جدید خود اعلام کرد برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام داده است تا به کمک فناوری پیروزی کاندیدای این حزب را تضمین کند. استو ترولیان، مدیر این مرکز اعلام کرد «داده‌های اجتماعی» کلید اصلی موفقیت آنها محسوب می‌شود و تنها عاملی است که می‌تواند کمپین‌های تبلیغاتی را در جریان تفکرات هر یک از رای‌دهندگان قرار دهد. به گفته او، شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین منبع اطلاعاتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا محسوب می‌شوند و اگر از این ابزار درست استفاده شود، پیروزی در این رقابت سیاسی حتمی است. این مرکز از ژانویه امسال مطالعه دقیق روی تمام حساب‌های کاربری موجود در فیس‌بوک و توییتر را آغاز کرده است و هم‌اکنون در حال تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده است. تمامی نامزدهای انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به اهمیت فناوری پی برده‌اند، اما مرکز NGP VAN به این نتیجه رسیده است که همه نامزدها نمی‌توانند از اطلاعات و ابزار موجود به‌خوبی استفاده کنند. به همین دلیل تحلیل‌های این مرکز روی کاربران اجتماعی آنلاین از هم‌اکنون آغاز شده تا بهترین نتیجه در این زمینه به‌دست آید. کاندیدای حزب دموکرات آمریکا، هیلاری کلینتون است و به‌جز آنکه آخرین اطلاعات تحلیلی مربوط به رفتار هواداران در شبکه‌های اجتماعی را در اختیار می‌گیرد، به‌صورت مستقیم با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند و تصمیم دارد بیشترین سرمایه‌گذاری تبلیغاتی خود را هم در شبکه‌های اجتماعی انجام دهد. در این فرایند اطلاعات از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شوند و در نهایت یک گزارش جامع از آنچه کاربران پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا انجام می‌دهند، ارایه می‌شود. مرکز NGP VAN مشترکان فیس‌بوک با بیش از ۵۰۰ دوست و کاربران توییتر با بیش از ۱۰۰۰ دنبال‌کننده را به‌صورت مجزا مورد تحلیل قرار می‌دهد و بر این باور است که این گروه از افراد بهتر می‌توانند اهداف سیاسی تعیین‌شده را محقق کنند. به هر حال، احزاب آمریکایی موفقیت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ را به اقدامات درست خود در شبکه‌های اجتماعی وابسته می‌دانند و تمرکز فراوان بر این مساله دارند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.