۰

ارائه کد ملی برای خرید موبایل به زودی الزامی می‌شود

بازدید 892

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل  اعلام کرد در راستای اجرای طرح افق، افراد هنگام خرید موبایل بایستی کد ملی خود را ارائه کنند. به گفته وی محدودیتی در زمینه خرید تلفن همراه تعیین نشده است.

طی یک هفته گذشته شایعاتی مبنی بر سهمیه‌بندی تلفن همراه و فروش یک گوشی به ازای هر کد ملی به گوش می‌رسید. اما پیگیری‌ها حاکی از این است که تنها بحث ارائه کد ملی خریدار تلفن همراه الزامی شده و صحبتی از محدودیت، لااقل تا به اینجای کار در میان نیست.

«محمدرضا عالیان»، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل به تصمیمات گرفته شده در آخرین جلسه کمیته رجیستری تلفن همراه اشاره کرده و به دیجیاتو گفت:

«موضوع عجیبی رخ نداده و در واقع تمام این جریان به فرآیند طرح افق باز می‌گردد. طبق این طرح، کل زنجیره فروش موبایل بایستی در سامانه افق ثبت شود. در لایه آخر این زنجیره، خرده‌فروش برای آنکه بتواند تلفن همراه فروخته شده به مصرف کننده را ثبت کند بایستی کد پیامک شده به خریدار پس از فعالسازی گوشی را دریافت می‌کرد.»

به گفته وی این فرآیند گاه با دردسرهایی رو به رو می‌شد به طور مثال افرادی که قصد هدیه دادن موبایل را داشتند، گوشی را فعال نکرده و طبیعتا کدی هم در اختیار فروشنده قرار نمی‌گرفت که همین امر سبب بلاتکلیفی ثبت این تلفن‌های همراه در سامانه افق می‌شد: «از همین رو ساز و کار جدیدی در نظر گرفته شده و بایستی کد ملی خریدار و IMEI تلفن همراه فروخته شده در سامانه افق ثبت شود که موجب راحتی فرآیند گفته شده برای فروشندگان می‌شود.»

عالیان تاکید کرد با اجرای این طرح هیچ محدودیتی برای خرید گوشی توسط مصرف‌کنندگان ایجاد نخواهد شد؛ با این حال انجمن واردکنندگان موبایل به دیگر ابهاماتی نظیر اینکه خرید گوشی برای برخی از اتباع چطور خواهد بود و آیا کد ملی افراد زیر هجده سال نیز در این طرح امکان حضور دارند و… پاسخی نداد و جواب به این پرسش‌ها را به زمان دیگری موکول کرد: «متن صورتجلسه احتمالا تا فردا (دوشنبه) به انجمن واردکنندگان ارائه می‌شود و پس از آن می‌توان در خصوص جزئیات این موضوع اطلاعات کامل‌تری را مطرح کرد.»

گفتنی است تغییرات اخیر برای تکمیل طرح افق تصمیماتی است که در جلسه اخیر کمیته رجیستری مصوب شده اما اجرایی شدن آن مستلزم ابلاغ صورتجلسه از سوی دولت است که هنوز زمان دقیقی برای آن اعلام نشده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.