۰

فناوری آی‌بی‌ام می‌تواند جایگزین رم شود و سرعت تلفن‌های هوشمند را افزایش دهد

بازدید 965

دیروز گزارشی منتشر شده که نشان‌ می‌دهد مرکز تحقیقات آی‌بی‌ام فناوری حافظه نوری (PCM) را برای جایگزین کردن آن با رم و حافظه فلش گوشی‌ها توسعه داده است. اما این فناوری برای استفاده در دستگاه‌های همراه مانند گوشی‌های هوشمند کمی گران است. PCM با استفاده از جریان الکتریکی داده‌ها را از فضای صیقلی بی‌نظم (Amorphous Glass) می‌خواند و می‌نویسد. 

101119672-IBM.1910x1000-710x418

فناوری PCM حدود ۱۵ سال است که در درایوهای نوری و دیگر دستگاه‌ها استفاده می‌شود. آی‌بی‌ام توانسته قیمت این فناوری را کاهش دهد و روشی را بکار گرفته که به وسیله آن می‌تواند حتی در دماهای بالا، به ازای هر سلول سه بایت را ذخیره کند. بر اساس گزارش روز سه‌شنبه که در پاریس منتشر شد، کاهش قیمت این فناوری آن را از حافظه فلش و حتی DRAM ارزان‌تر کرده و می‌تواند PCM را به رقیبی برای رم فعلی گوشی‌ها تبدیل کند.

maxresdefault-6

بر خلاف رم، PCM هیچ داده‌ای را در هنگام خاموش شدن از دست نمی‌دهد. PCM و فلش با هم می‌توانند یک کش (Cache) بسیار سریع را تشکیل دهند. به عنوان مثال آی‌بی‌ام می‌گوید که سیستم‌عامل گوشی‌ها می‌تواند بر روی PCM ذخیره شود و این کار باعث می‌شود که گوشی تنها در چند ثانیه بوت شود.

حافظه PCM از دو حالت تشکیل شده است، حالت بی‌نظم (با ساختاری غیر مشخص) و حالت کریستالی (با ساختار) با رسانایی الکتریکی کم و زیاد. برای ذخیره کردن ۰ و ۱ بر روی سلول PCM که با نام “بیت” شناخته می‌شوند، جریان الکتریکی متوسط یا زیاد به ماده وارد می‌شود. ۰ بر روی حالت بی‌نظم و ۱ روی حالت کریستالی یا برعکس آن برنامه‌ریزی می‌شود و سپس برای خواندن یک بیت، ولتاژی کم اعمال می‌گردد. این روشی است که دیسک‌های بلوری قابل بازنویسی ویدیوها را بر روی خود نگه می‌دارند.

هنوز نمی‌دانیم که آینده این فناوری به کجا خواهد رسید، اما بر اساس شنیده‌ها PCM می‌تواند راه خود را به سوی دستگاه‌های بعدی باز کند و آینده را رقم بزند و باعث شود کاربران با سرعت بیشتری به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.