۰

گزارش مالی توییتر از سه ماهه چهارم ۲۰۱۵

بازدید 933

امروز برای توییتر روز بزرگ، مهم و حساسی بود. در حالیکه این شرکت مشغول بازیابی خودش پس از کنار گذاشته شدن ۴ مدیر اجرایی اصلی اش است و به تازگی نیز از تایم لاین بحث برانگیز و «الگوریتمیک» اش پرده برداشته، عاقبت نوبت به آن رسیده بود تا گزارش سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۵ را اعلام نماید.

161838491

بر اساس این گزارش، شبکه ی اجتماعی مورد بحث در فصل یاد شده درآمدی ۱۷۰ میلیون دلاری داشته و زیان خالصی ۹۰ میلیون دلاری را تجربه کرده. در قیاس با سه ماهه مشابه سال گذشته، درآمد توییتر رشدی ۹۰ درصدی پیدا نموده و از زیان خالص نیز ۲۷ درصد کاسته شده. ضمناً‌ کمپانی مذکور، می گوید آگهی دهندگانش اکنون به رقم ۱۳۰.۰۰۰ رسیده اند و به این ترتیب ۹۰ درصد نسبت به یکسال قبل اضافه تر گشته اند.

ناگفته نماند، اعداد آمده در بالا بر پیش بینی های ساکنین وال استریت برتری یافته اند، اما مسئله ی نگران کننده اینجاست که علیرغم بهبود اوضاع اقتصادی تعداد کاربران توییتر رشد چندانی نکرده و حتی اندکی نیز از آنها کاسته شده. طی سه ماهه اخیر، شبکه ی اجتماعی مورد اشاره در هر ماه به ۳۲۰ میلیون کاربر فعال خدمات داده.

اگر از این آمار کاربرانی که در گوشه و کنار نقاط مختلف جهان و از طریق خدمات SMS ای توییتر از سرویس اش بهره می گیرند را کنار بگذاریم، مشاهده خواهیم کرد که میزان کاربران فعال در هر ماه، از ۳۰۷ میلیون نفر به ۳۰۵ میلیون نفر تنزل یافته. کمپانی در همین راستا طی نامه ای به سرمایه گذاران خود آورده: «ما اشکالات را برطرف خواهیم کرد و ابهامات را از بین خواهیم برد. قوانین فعلی که در مورد نام های کاربری و تعاملات میان افراد (در اصطلاح منشن یا رپیلای زدن) وجود دارند دچار اشکالاتی هستند، که سبب می شوند خدمات گیرندگان سرویس را ترک کنند. این نکات در دست بررسی هستند و مرتفع خواهند شد.»

twitterusers

در ادامه ی نامه و برای اینکه نشان داده شود شرکت در جهتی مثبت و صحیح حرکت می کند، ذکر شده: «برای اینکه اوضاع را اصلاح کنیم، در سال ۲۰۱۶ پنج اولویت خواهیم داشت: پالایش و بهینه سازی هسته ی اصلی سرویس؛ تمرکز مضاعف روی پخش زنده ی ویدئویی؛ جلب رضایت تولید کنندگان محتوی و افراد اثر گذار؛ بالا بردن امنیت خدمات؛ تعامل بیشتر با توسعه دهندگان. هر یک از این اولویت ها برای نیرومند ساختن پلتفرم مان و ارائه ی سرویس بهتر به کاربران در سراسر جهان بسیار حائز اهمیت هستند.»

«آنتونی نوتو» (Anthony Noto)، مدیر واحد مالی توییتر نیز، در صحبتی جداگانه یادآور گشته در حالیکه تعداد کاربران با کاهش رو به رو بوده، ولی مولفه های کلیدی دیگری مثل پیغام های مستقیم، ریتوییت، مدت زمان استفاده از سرویس و… همگی در ۲۰۱۵ رشد کرده اند. ضمناً‌ علیرغم همه ی چالش ها و دیدگاه های منفی موجود، ظاهراً‌ توییتر هنوز هم بر این باور است که می تواند روزی بدل به بزرگترین و موفق ترین شبکه ی اجتماعی بر بستر اینترنت گردد.

مدیران این مجموعه می گویند: «ما تمرکزمان روی موضوعی قرار گرفته که توییتر در آن بهترین است:‌ زنده بودن و پویایی. گزارش های زنده، ارتباطات زنده، مکالمات زنده. برای آگاهی از اخبار فوری، سرگرمی ها، رویدادهای ورزشی، موضوعات روز و… توییتر همواره موثرترین ابزار ممکن بوده و از این طریق می توانید به قدرت و اثر گذاری اش پی ببرید. توییتر همیشه به عنوان “نمایشگری دوم” شناخته شده که در حال به تصویر کشیدن رویدادهای جهان پیرامون ما بوده است، اما در زمان حاضر معتقدیم می توانیم به اولین رسانه و شبکه اجتماعی در دنیا بدل گردیم. بر این باور هستیم که قادریم گسترده ترین اجتماع از “مخاطبین متصل به هم و مرتبط به هم را” پدید آوریم. “مخاطبین متصل به هم”، در کنار یکدیگر به تماشای یک موضوع نشسته و مکالماتی مشترک را پیرامون آن بارد و بدل می کنند. این همان اجتماعی است که توییتر در ۱۰ سال گذشته برای شکل دادن اش در تلاش بوده و در آینده نیز برای تکامل و بهبود آن کوشش خواهد نمود.»

در اینجا نکات مثبت و منفی متعددی وجود دارند، اینکه توییتر می تواند راه خودش را پیدا کرده و زنده بودن و پویایی اش را حفظ کند هنوز در هاله ای از ابهام است و در عین حال این نگرانی نیز پا برجاست که کوشش برای بهبود اوضاع مالی آنها را بدل به نسخه ای کپی و مشابه فیس بوک کرده و به سمت و سویی سوق دهد که ابداً مطابق میل کاربران کنونی شان نیست.

از خاطر نبریم جک دورسی، مدیر عامل این مجموعه، امروز طی صحبتی که با تحلیل گران داشته، گفته است سرمایه گذاری سنگینی را روی تکنولوژی هایی صورت خواهد داد که سبب قدرت یافتن بیش از پیش «پریسکوپ» خواهند شد. هر چند که پخش زنده مراسم اعلام گزارش مالی توییتر از این سرویس، امروز برای بسیاری از کاربران به صورت وارونه به نمایش در آمد و سبب شد جنجال رسانه ای کوچکی در پیرامون اش پدید آید. ولی از این موضوع که بگذریم، به نظر می رسد ویدئوهای زنده در آینده ی شبکه ی اجتماعی مورد بحث نقشی مهم را بر عهده خواهند گرفت. باید منتظر ماند و دید در روزهای پیش رو کشتی توییتر به ساحل آرامش خواهد رسید یا خیر.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.