۰

فیلترینگ هر روز ۷ میلیون ساعت وقت نخبگان ایرانی را هدر می‌دهد

بازدید 1154

فیلترینگ

استفاده بیجا از فیلترینگ در کشور باعث تضعیف حوزه فناوری اطلاعات و درنتیجه کاربردهای آن دربخش‌های تجارت الکترونیک و …شده است.پدرام سلطانی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایلنا ضمن اشاره به تاثیر فیلترینگ در کشور و حوزه فناوری اطلاعات اظهار داشت: تاثیرات فیلترینگ در دو بخش تجارت الکترونیک و توسعه حوزه IT و اینترنت قابل بررسی است، به عبارتی تاثیر فیلترینگ بر تجارت الکترونیک و حوزه اینترنت قطعا یک تاثیر منفی و انکارناپذیری است که بخش مهم آن عدم توسعه صنعت IT و ضریب نفوذ اینترنت در کشور به واسطه فیلترینگ است.

سلطانی ادامه داد: مکانیزم‌های فیلترینگ و سیستم آن باعث کندی سرعت اینترنت و در نتیجه ایجاد مشکل جهت اتصال کاربر به اینترنت می‌شود و سرعت سایت‌هایی را که فیلتر نیستند را نیز کند می‌کند، سیستم فیلترینگ باعث می‌شود کاربر برای استفاده از سایت‌های فیلتر نشده هزینه بیشتر و وقت بیشتری را نیز تلف کند، این در حالی است که کاربران اینترنت در ایران جزو قشر تحصیلکرده و نخبه هستند و به حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، دینی، اجتماعی، فرهنگی و… اشراف دارند.

وی افزود: وقت این افراد برای رشد و توسعه کشور ارزشمند است ولی این افراد مجبورند برای استفاده از اینترنت یک کار نیم‌ساعته را با صرف وقت و انرژی مضاعفی انجام دهند که اگر بخواهیم میزان وقت تلف شده این نخبگان کشور را در کاربران روزانه کشور (تقریبا ۷ میلیون کاربر روزانه در ایران وجود دارد) ضرب کنیم تقریبا وقت نخبگان کشور ۷ میلیون ساعت تلف می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: سیستم فیلترینگ باعث شده خیلی از سایت‌های علمی و مفید بی‌جهت فیلتر شوند چراکه سیستم فیلترینگ سیستمی الکترونیکی بوده و جهت فیلتر سایت‌ها از کلماتی که در خود ضبط دارد، استفاده می‌کند و بر همین اساس بیشتر سایت‌های پزشکی و مفید در کشور فیلتر هستند و این امر باعث محرومیت کاربران از این سایت‌ها می‌شود.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران ادامه داد: نتیجه فیلترینگ طبیعتا استفاده کاربران از فیلترشکن است که این امر خود یک دور زدن قانون به حساب می‌آید و هیچ دولتی حق ندارد شرایطی را فراهم کند که حرمت قانون و قبح قانون‌شکنی از بین رود، از نظر بنده این یکی از قصورات دولت است که باعث سوق‌دهی کاربران به سمت استفاده از فیلترشکن می‌شود.
وی ادامه داد: همه این تاثیرات در بخش تجارت الکترونیک نیز نمود پیدا می‌کند چرا که در بخش تجارت الکترونیک نکته مهم استفاده راحت کاربران از اینترنت و اتصال سریع به آن است که در نتیجه نبود سرعت کافی اینترنت آن در ایران، حوزه تجارت الکترونیک هر روز ضعیف‌تر می‌شود.

سلطانی افزود: آمار جدید ارائه شده نشان از رتبه پایین ایران در زمینه سرعت اینترنت و بخش دانلود و آپلود است، در حالی که در گذشته غرور ایرانی به این امر راضی نمی‌شد ولی هم‌اکنون دیگر همه مردم به این امر عادت کرده‌اند که این نکته بسیار تاسف‌باری است.
وی ادامه داد: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که در ایران زیرساخت‌های مناسبی برای استفاده از اینترنت وجود دارد ولی انگار عمدی وجود دارد که کاربر برای استفاده از اینترنت به جهت سرعت پایین آن خسته شود و همین امر در تجارت الکترونیک نیز به نوع دیگر باعث انصراف شرکت‌ها برای استفاده از این ابزار مهم است، به عنوان مثال در این بخش کاتولگ‌هایی وجود دارد که برای مشاهده آن احتیاج به سرعت بالایی است ولی با سرعت کنونی در ایران بازرگانان از استفاده از تجارت الکترونیک خسته می‌شوند.

سلطانی دنیای مجازی را دنیای سهل و آسان دانست و گفت: استفاده از دنیای مجازی هرچقدر راحت‌تر و سریع‌تر باشد استقبال از تجارت الکترونیک نیز بیشتر خواهد شد و عدم این امر باعث شده ما در ایران هر سال پله پله به عقب برگردیم، همچنین که کشور ما از نظر میزان توسعه‌یافتگی فناوری اطلاعات و میزان دسترسی به اینترنت تقریبا دو سالی است که در رده‌بندی آماری جهان از جدول نیز خارج شده است.
وی گفت: ایران یک جامعه تحصیل کرده با نیروی جوان است و این نیرو به اینترنت و استفاده از آن شوق دارد و تا زمانی که استفاده از اینترنت در ایران تسهیل‌تر ازحالا نشود، توسعه کشور در شان ایرانی نخواهد بود.

سلطانی در پایان با اشاره به آمار جدیدی که از ضریب نفوذ اینترنت در ایران ارائه شده گفت: درست است که ضریب نفوذ ایران افزایش یافته است ولی اگر واقعا زیرساخت‌های اینترنت و IT در کشور مناسب‌تر و فراهم‌تر بود این ضریب نفوذ بیشتر مایه خجالت بود، همچنین که این افزایش ضریب نفوذ همگام با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کل جهان است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.