۰

ده نکته در خرید، راه اندازی و استفاده از تلویزیون و سینمای خانگی

بازدید 1506

e2ead9c1349a48396463990fe7b55a21_L

داشتن یک سینمای خانگی حرفه‌ای، از آن دسته سرگرمی‌هایی است که هر انسان عاشق فیلم و موسیقی دوست دارد یکی در خانه‌اش داشته باشد. اما در این میان، تنها داشتن پول و علاقه تضمین‌کننده داشتن یک سیستم خانگی مطلوب نیست و دانستن بعضی نکات هر چند کوچک می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب مناسب‌تر داشته باشد. در این مقاله کوتاه، ده نکته برای راه‌اندازی و خرید سیستم‌های سینمای خانگی را به صورت ساده بیان خواهیم کرد که در صورت رعایت آن‌ها می‌توانید تجربه بهتری از یک سینمای خانگی داشته باشیم.

 ۱٫ تلویزیونی متناسب با اندازه اتاق انتخاب کنید 

صفحه‌نمایش بزرگ هیجان دیدن فیلم‌ها را بیشتر می‌کند اما هنگامی که صفحه‌نمایش شما بسیار بزرگ و اتاق شما کوچک باشد، چشم شما توانایی دیدن کل صفحه‌نمایش را ندارد. همچنین هنگامی که یک فیلم با دقت تصویر پایین در حال پخش است و فاصله شما نیز با صفحه‌نمایش چندان زیاد نیست، کیفیت تصویر برایتان پایین خواهد بود و ممکن است پیکسل‌های فیلم را هم ببینید! فاصله مناسب از تلویزیون برای دیدن فیلم‌های HD حدود ۱/۵ برابر قطر تلویزیون و برای فیلم‌های DVD حدود ۳ متر است.

تصویر 1

۲٫ فاصله تلویزیون را از زمین رعایت کنید

برای تنظیم ارتفاع تلویزیون از زمین، سعی کنید تلویزیون خود را جایی قرار دهید که مجبور به خم کردن گردن خود نباشید (حالتی که اغلب در ردیف‌های جلوی سینما اتفاق می‌افتد). به این ترتیب، علاوه بر اینکه گردن شما پس از مدت طولانی درد نخواهد گرفت، زاویه دید شما نسبت به تلویزیون نیز مستقیم بوده و کیفیت تصویر حفظ خواهد شد (دیدن تصاویر از زاویه پایین‌تر یا بالاتر از صفحه‌نمایش ممکن است تصویر را تاریک یا روشن کند).

تصویر 2

۳٫ بلندگوهای مناسبی را انتخاب کنید 

بلندگو‌های کوچک در سیستم‌های صوتی برای اتاق‌های کوچک کاملاً مناسب هستند. اما دقت کنید، هر چه اتاق شما بزرگ‌تر باشد، بلندگوی انتخابی شما نیز باید قدرت تأمین صدای متناسب با آن فضا را داشته باشد.

تصویر 3

 

۴٫ بلندگوها را در محل مناسب قرار دهید 

بلندگوها اغلب شامل یک محفظه و تعدادی درایو هستند و طراحان این محفظه را به صورتی ساخته‌اند که کیفیت خروجی صدا در بهترین حالت باشد. حال اگر این بلندگو‌ها و به خصوص بلندگوی صدای بم (Subwoofer) را که ابعاد بزرگی نیز دارد، در محفظه بسته‌ای قرار دهید، تمام اثر محفظه بلندگو از بین می‌رود و بخشی از صدا و اثرگذاری آن را از دست خواهیدداد.

۵٫ از هر کسی خرید نکنید

ممکن است نزدیک محل سکونت شما فروشگاهی باشد که در کنار انواع مختلفی از لوازم، بلندگو و دیگر تجهیزات مخصوص سینمای خانگی را با قیمتی ارزان به فروش برساند. بسیاری از اوقات نتیجه این ارزانی، کیفیت نه‌چندان مناسب است که به احتمال زیاد شما را راضی نخواهدکرد. پس کمی وقت بگذارید و به فروشگاه‌هایی که در این زمینه تخصص دارند سر بزنید تا از انتخاب خود بیشتر لذت ببرید.

۶٫ کار را از کاردان بخواهید

اغلب هنگام خرید تلویزیون، دستگاه پخش DVD، Blu-Ray و سینمای خانگی ساخت همان شرکت نیز از طرف فروشنده به شما پیشنهاد می‌شود. اما ممکن است شرکتی که تلویزیون‌های خوبی می‌سازد، در بقیه زمینه‌ها محصولی معمولی داشته‌باشد. اگر می‌خواهید سیستم سینمای خانگی شما کاملاً حرفه‌ای باشد، هنگام خرید هر قسمت از سینمای خانگی خود، تحقیق کرده، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۷٫ فروشگاه و خانه از هم متفاوتند

در فروشگاه‌ها اغلب، اشیا و لوازم طوری چیده شده‌اند تا صدای بلندگو‌ها به بهترین نحو شنیده شوند. در مورد تلویزیون‌ها نیز وضعیت به همین منوال است و فیلمی که در آن‌ها به نمایش گذاشته‌می‌شود، کیفیت بالایی داشته و دستگاه پخش DVD شما هرگز چنین کیفیتی ارائه نخواهدکرد. در خانه وجود مبلمان، محل قرارگیری دیوار‌ها و حتی جنس لوازم موجود در اتاق در کیفیت نهایی صدا تأثیر دارند. حداکثر کیفیت صدا و تصویر پخش شده نیز به منبع نمایشی شما بستگی دارد. پس به این نکته توجه کنید که قطعات سیستم خانگی خود را از روی ظاهر آنچه در فروشگاه می‌بینید، انتخاب نکنید!

۸٫ هزینه لوازم جانبی را در نظر بگیرید

هزینه شما تنها شامل تلویزیون و سیستم صوتی نمی‌شود. شما به کابل‌های مختلفی از جمله کابل صدا و کابل HDMI نیاز خواهیدداشت. شاید کاربرهای معمولی به کابل‌های بسیار باکیفیت نیاز نداشته‌باشند، اما حرفه‌ای‌ها باید بخشی از بودجه خود را برای این لوازم جانبی صرف کنند.

 

تصویر 4

 

۹٫ از دستگاه‌های خود محافظت کنید

دستگاه‌های خود را باید به یک محافظ برق متصل کنید و از یک محافظ برق واقعی (که ممکن است کمی گران باشد) استفاده کنید (ترانس‌های کوچک محافظ نوسان برق از این موارد است). یک نوسان برق ساده می‌تواند سیستم سینمای خانگی چند میلیونی شما را از بین ببرد (به گارانتی هم چندان امیدوار نباشید).

۱۰٫ به راهنمایی نیاز دارید؟

بهترین راهنمای شما اینترنت و افرادی هستند که در این زمینه تجربیات خوبی دارند. این افراد به‌طور معمول صاحبان و فروشندگان فروشگاه نیستند! زیرا بیشتر آن‌ها بدون بی‌طرفی نمی‌توانند کالاهای مختلف را برای کاربردهای متنوع معرفی کرده و به خوبی شما را راهنمایی کنند (البته این قانون برای همه صدق نمی‌کند). به هر حال اینترنت منبع بسیار خوبی است و افراد مختلف بدون چشم‌داشتی اطلاعات و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.