۰

چگونه دراپ باکس ظرف ۱۰ سال به درآمد سالانه یک میلیارد دلار رسید

بازدید 1611

درو هوستون (بنیانگذار دراپ باکس) موفق شد در کمتر از ۱۰ سال دراپ باکس را از استارتاپی دو نفره به شرکتی با درآمد سالانه یک میلیارد دلار تبدیل کند.استارتاپی که هوستون راه اندازی کرد، در حال حاضر شرکتی در حال رشد است که بیش از هزار پرسنل دارد. این غول دنیای ذخیره ابری اکنون به بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان سرویس ارائه می‌کند و سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد دارد. البته از همان روزهای نخست فعالیت دراپ باکس، اوضاع به این خوبی برای هوستون پیش نمی‌رفت. وی در سرمایه گذاری ابتدایی خود با مشکلات فراوانی روبرو بود، این شرکت با ۲ نفر کار خود را آغاز کرد و پس از حدود ۱۰ سال به این موفقیت دست یافت.

 

 

بنیانگذار استارتاپ علیرغم فرصت‌های زیادی که برای فروش شرکت‌ خود در سال‌های ابتدایی آن داشت، تسلیم نشد و دست از کار نکشید. استیو جابز در سال ۲۰۰۹ پیشنهادی را برای خرید دراپ پاکس مطرح کرد، اما هوستون آن را نپذیرفت.

هوستون در مصاحبه‌ای که سال ۲۰۱۷ میلادی با بیزنس‌ اینسایدر داشت، گفت: برنامه نویسی را از ۵ سالگی و کار روی ایده‌هایی برای استارتاپ‌ها را از نوجوانی آغاز کردم.

اولین استارتاپ وی SAT بود که کار روی آن را زمان دانشجویی آغاز کرد. هوستون در زمان تحصیل در مؤسسه‌ فناوری ماساچوست (MIT)، یک سال مرخصی گرفت تا همراه با معلم سابق دبیرستان خود یک شرکت آزمایشی را راه اندازی کنند؛ هدف این شرکت کمک به دانشجویان برای گرفتن نمره‌های عالی در آزمون ورودی SAT بود.

هوستون پس از آنکه فارغ التحصل شد، سعی کرد SAT را وارد یک شتاب دهنده‌ی استارتاپ کند، اما موفق نشد. وی در سال ۲۰۰۵ موفق شد استارتاپ خود را وارد اولین دسته‌ از شرکت‌های Y Combinator کند و دو سال بعد در واکنش به یک مشکل فنی شخصی، دراپ باکس راه اندازی کرد.

هوستون هنگامی که با اتوبوس از بوستون به نیویورک در حال سفر بود، متوجه شد فلش مموری خود را که حاوی فایل‌های مورد نیازش بود، در خانه جا گذاشته است. هوستون در مصاحبه با بیزنس اینسایدر گفته بود که ایده‌ تاسیس دراپ باکس همان زمان به ذهنم خطور کرد. وی گفت: استرس و اضطراب زیادی داشتم، زیرا این اتفاق چندین بار برای من پیش آمده بود. با خود گفتم، خدای من دیگر نمی‌خواهم این اتفاق تکرار شود. ادیتور را باز کردم و شروع به نوشتن چند کد کردم. آن زمان حتی نمی‌دانستم که این کار من بعدا قرار است به چه چیزی مبدل شود.

هوستون دوباره وارد Y Combinator شد و این دفعه ایده دراپ باکس را مطرح کرد، ولی با مشکل دیگری روبرو شود. پل گراهام (یکی از مؤسسان Y Combinator) به بنیانگذار دراپ باکس گفت ایده‌اش را دوست دارد، ولی برای اینکه وارد آنجا شود باید فرد موسس دیگری را نیز همراه خود داشته باشد. هوستون به بیزنس‌اینسایدر گفت: پل به من گفت می‌خواهد فرد دیگری نیز در کنار من باشد، زیرا باور داشت که این کار فراز و نشیب‌های احساسی زیادی در پی دارد و وجود یک فرد دیگر به برقراری تعادل در این زمینه کمک خواهد کرد و به این ترتیب بار مشکلات تقسیم می‌شود. حقیقت این است که او کاملا درست می‌گفت.

او کمتر از دو هفته وقت داشت تا یک همکار برای خود پیدا کند، موسسه‌ی فناوری ماساچوست آرش فردوسی که یکی از دانشجویان این موسسه بود را پیدا کرد، آرش پس از تماشای ویدیویی نسخه نمایشی هوستون از دراپ باکس به سراغ وی رفت. پس از یک مکالمه دو ساعته فردوسی پذیرفت از موسسه‌ خارج شود و با هوستون کار کند. بنیانگذار دراپ باکس توافق شغلی خود با فردوسی را مثل یک ازدواج اجباری توصیف می‌کند. او گفت: توافق ما شبیه این بود که بعد از اولین یا دومین قرار ملاقات، ازدواج کنیم. تمام امور خیلی سریع پیش رفت، چون من باید او را متقاعد می‌کردم که این تصمیم برایش خیلی مفید است و ما باید اکثر ساعات خود را برای آینده‌ای مشخص، صرف چنین کاری کنیم. با این‌ وجود او فورا قبول کرد.

هوستون با همکاری فردوسی وارد Y Combinator شود و با سرمایه گذاری افسانه‌ای ملاقات کند. پس از ملاقات هوستون با مایکل موریتس (رئیس سکویا کاپیتال) سرمایه اولیه دراپ باکس فراهم شد. بنیانگذار دراپ باکس در این رابطه گفت: موریتس برای بررسی این پیشنهاد، آپارتمان من را ترک کرد. پس از آنکه توافق حاصل شد، من درحال کار با کامپیوترم بودم که دیدم موجودی حسابم از ۶۰ دلار به ۱/۲ میلیون دلار رسید.

سرویس عمومی دراپ باکس در سال ۲۰۰۸ آغاز به کار کرد، فعالیت این استارتاپ یک سال پس از دریافت سرمایه از سکویا شروع شد. هوستون گفت، در مقایسه با دیگر استارتاپ‌ها، دراپ باکس زمان بیشتری برای راه اندازی نیاز داشت، زیرا محصولی بود که باید به‌خوبی روی آن کار می‌شد.

بعضی از تاکنیک‌های هوشمندانه در زمینه بازاریابی به رشد و ترقی دراپ باکس کمک بسیاری کرد. به گفته هوستون کتاب بازاریابی پارتیزانی در ابتدای راه کمک زیادی به آنها کرده است. آنها در زمان تست بتای ابتدایی سرویس‌های خود، چند ویدیوی نسخه نمایشی را تهیه کردند که منجر به جذب چند ‌صد هزار کاربر شد. اقدام موفقیت آمیز دیگر در ارتباط با دراپ باکس این بود که آنها از یک برنامه ارجاعی استفاده می‌کردند که در آن به کاربران فعلی و جدید فضای مجانی می‌داد؛ کاربران فعلی باید کاربران جدید را برای سرویس ثبت‌ نام کنند.

استیو جابز در همان ابتدای کار دراپ باکس به آن علاقمند شد، در نتیجه تیم‌هایی از هر دو شرکت بر سر جزئیات فنی این سرویس وارد مذاکره شدند. سرانجام استیو جابز تقاضای یک نشست کرد که بیشتر برای تست محصول بود، وی در این جلسه ضمن تعریف و تمجید از نوآوری دراپ باکس، گفت: محصول شما فوق العاده است.

در ادامه جابز از تمایل هوستون به فروش دراپ باکس به اپل پرسید. وقتی هوستون پیشنهاد وی را قبول نکرد، جلسه از حالت دوستانه خارج شد. بنیانگذار دراپ باکس در اینباره گفت: جابز شروع به ناراحت کردن ما کرد و گفت ما یک چهره نوپا هستیم، نه یک محصول و اینکه در آینده مزایای خود را از‌ دست خواهیم داد. طرز صحبت کردن او به گونه‌ای بود که انگار قصد داشت ما را بکشد؛ یا حداقل چیزی نزدیک به این.

دراپ‌باکس توجه مارک زاکربرگ (مدیرعامل فیسبوک) را نیز جلب کرد و زاکربرگ در سال ۲۰۰۹ از طریق فیسبوک یک پیام برای هوستون فرستاد، وی اشاره می‌کند که در ابتدا گمان کرده این پیام یک شوخی است. زاکربرگ به هوستون گفته بود که شرکت شما در حال بردن افراد از فیسبوک به دراپ باکس است.

هوستون در سخنرانی که در سال ۲۰۱۳ در موسسه ماساچوست داشت به نقش و اهمیت مؤسسه‌ MIT در موفقیت دراپ باکس اشاره کرد و گفت این مؤسسه‌ همان جایی است که او توانست همکارش، فردوسی را در آنجا پیدا کند. دراپ باکس در سال ۲۰۱۴ شروع به ارائه مشخصه‌هایی برای کسب وکارها کرد.

در حال حاضر این شرکت برای بیش‌ از ۲۰۰ هزار کسب وکار، سرویس‌های نرم‌افزاری ارائه می‌کند. امروزه از شرکت هوستون به عنوان یکی از موفق‌ترین زیرمجموعه‌های Y Combinator نام برده می‌شود.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.