۰

ضریب نفوذ تلفن همراه ایران چند درصد است؟

بازدید 1520

چندی پیش ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور توسط سازمان مقررات و تنظیمات ارتباطات رادیویی اعلام شد که تا آخر سه ماهه اول سال جاری را در بر می‌گرفت. با اینکه آمار سازمان رگولاتوری با ریزجزییات منتشر شده بود ولی حالا آمار ضریب نفوذ تلفن همراه ایران توسط اتحادیه جهانی مخابرات منتشر شده که کمی با اطلاعات قبلی تناقض دارد.در این گزارش آمده است که کشور ما با رشدی نسبی در این زمینه همراه بوده و با صعود چهار پله‌ای به رتبه ۸۱‌ در سطح بین‌المللی رسیده است. این رتبه البته اختلافی فاحش با برنامه ششم توسعه در این رابطه دارد در این برنامه مقرر شده تا دولت با رشد ۳۰ پله‌ای به رتبه‌ای نزدیک ۵۰ در دنیا برسد هر چند هنوز تا پایان دولت جدید وقت زیادی برای محقق شدن این امر باقی مانده است.

 

 

در بخشی از گزارش اتحادیه جهانی مخابرات به ضریب نفوذ تلفن همراه ایران پرداخته و گفته شده که به ازای هر صد نفر جمعیت کشور ۱۰۰٫۰۷ مشترک تلفن همراه وجود دارد. این رقم با رقم پیشین اختلافی حدودا ۴ درصدی دارد چرا که رگولاتوری ضریب نفوذ تلفن همراه ایران را ۱۰۴٫۱۳ درصد اعلام کرده بود.

حتی رییس سازمان رگولاتوری چندی پیش در مراسمی طی صحبت‌های خود رقمی بالاتر از این اعداد را به میان آورده بود:

«ضریب نفوذ تلفن همراه بالای صد درصد و بالغ بر رقمی در حدود ۱۱۰ درصد است؛ در حقیقت ۸۵ میلیون سیم کارت فعال در شبکه ارتباطی کشور وجود دارد که از این حوزه ۶۰ درصد مربوط به فناوری‌های نوین و استفاده از شبکه باند پهن است.

در گزارش قبلی اعلام شده بود که اپراتور اول از ۵۶٫۰۲درصد در سال گذشته به آمار ۶۲٫۰۵ درصد در خردادماه امسال رسیده است و در ادامه گزارش به ۴۰٫۱ درصد مشترکین اپراتور دوم از ۳۸٫۸۴ درصد سال گذشته و ۲٫۰۸ درصد سهم اپراتور سوم نسبت به  ۲٫۷۳ درصد سال گذشته نیز اشاره شده بود.

با این حال تفاوت در دو نرخ شاخص ضریب نفوذ جهانی و کشوری وجود دارد؛ گزارش اتحادیه جهانی مخابرات ضریب نفوذ تلفن همراه ایران را برای امسال (۲۰۱۷ میلادی) حدود ۱۰۰ درصد دانسته در حالیکه گزارش خرداد ماه ۹۶ وزارت ارتباطات این رقم را ۱۰۴ درصد اعلام کرده است.

در نتیجه اگر شش ماهه بعد از خردادماه را در این مقوله به حساب بیاوریم (یعنی مدت زمانی که در آمار ارایه شده از سوی سازمان رگولاتوری لحاظ نشده است) به کاهش ۴ درصدی می‌رسیم که با وجود رشد روز افزون بازار موبایل در کشور تعجب برانگیز به نظر می‌رسد. برخی از کارشناسان بر این باورند که وقوع طرح رجیستری در سه ماه اخیر باعث این کاهش نسبی شده است و بازار موبایل به‌خاطر ناآگاهی برخی مردم و واهمه آنها از خرید موبایل نه تنها راکد شده بلکه رشد منفی داشته است.

البته باید صبر کرد و دید که سازمان رگولاتوری آمار جدیدتری را تا قبل از پایان سال شمسی جاری میلادی در این مورد عرضه می‌کند یا خیر؟ چرا که آمارهای داخلی با توجه به دسترسی‌های داخلی و دولتی به برخی امور را می‌توان موثق‌تر از آمارهای بین‌المللی دانست.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.